09 February 2014

Seorang ibu mampu menjaga lapan orang anak, tapi lapan orang anak tak mampu nak jaga seorang ibu



Asalamualaikum.

So yeah.

Seorang ibu mampu menjaga lapan orang anak, tapi lapan orang anak tak mampu nak jaga seorang ibu.

This is reality and it happens.

semalam aku pergi klinik, and the doctor said

"sekarang ni ibu melahirkan tuan. petanda akhir zaman"

faham tak maksudnya apa? maksudnya, para ibu melahirkan anak2 yang berlagak macam bos.

Kalau korang tengok kat surat khabar tu, bersepah pasal cerita ibu-ibu yang tinggal seorang dan tak terurus. padahal anak-anak dorang semua kereta besar hidup mewah.



Mungkin mereka terlupa .

""

Mungkin mereka lupa

"sembilan bulan ibu mereka sabar membawa mereka di dalam perut ke hulu ke hilir. "


Mungkin mereka lupa

"betapa sakitnya ibu mereka melahirkan mereka"


dan mungkin banyak lagi yang mereka terlupa.


Aku bukanlah seorang yang perfect habis sampai nak kuliahkan orang bagai. tapi aku nasihatkan diri aku jugak. dan untuk peringatan bersama.

“Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia”. (Q.S Al Israa’, 17:23)

so here is a video.

just for you. children out there, and myself.


Tak salah kalau kita rendahkan ego dan ucapkan" I LOVE YOU IBU" . sementara masih belum terlambat.

credit to: Zikri Azman 
 "ohh hahah rilek jek"
"mak kita lagi sabar tu"
" Dh mengandungkan kita 9 bulan"
"sabar je dia"

16 comments:

  1. Sayangi ibu anda. Pada usia 60 tahun, 70 tahun dan 80 tahun ke atas sekalipun mereka akan tetap mengikuti perkembangan kita dengan bangga dan gembira.

    Perbezaan antara ibu dan anak adalah mereka menjaga dan membesarkan kita sebelum dilepaskan untuk mewarnai dunia sementara ini. Anak-anak pula menjaga dan memelihara ibu dan bapa sebelum mereka dilepaskan kembali ALLAH, Tuhan Yang Memiliki Segalanya. =)

    ReplyDelete
  2. Itulah selalu terlupa jasa ibu bapa kat kita ni.

    -wina1979-

    ReplyDelete
    Replies
    1. manusia mudah lupa. sebab itu kita perlu saling mengingati =D

      Delete
  3. semoga kita selalu ingat jasa mereka & dapat berpeluang menjaga mereka di hari tua kelak.

    ReplyDelete
  4. hahah waaa tk sangka nama aku ade :")

    ReplyDelete
  5. Her Ibu the most precious in heart the most expensive than the world

    ReplyDelete
  6. i do love mak. hm. sapa lah yg sanggup tinggal ibu camtu ja. tak paham betui lahhhh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kaaaaaan ! but yeah ! dunia akhir zaman. moga kita dijauhkan drpd perkara2 macam tu

      Delete
  7. sad but sooo true... sayangilah ibu kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. sayangilah ibu kita,
      walaupun sudah tua
      ketika kudratnya tiada
      kita harus menyayangi mereka

      Delete
  8. betul tu..sayangilah dan hargailah ibu kita..kita hanya akan rasa kehilangan bila dia sudah tiada. semoga dapat mnjadi anak yang berbakti kepda ibu bapa.

    ReplyDelete

hello.